Blog

Milyen előnyökkel jár a vállalkozások számára az azonnali fizetési rendszer?

Késve indult és első körben nem is volt teljes, szeptembertől azonban a vállalkozásokat is érintő módon bővült az azonnali fizetési rendszer.

Az egyik legfontosabb újítás, hogy már a pénzforgalmi szolgáltatók által tömegesen feldolgozott átutalások is bekerültek abba a körbe, amelynél a tranzakció a hét minden napjának 24 órájában nagyon rövid időt vesz igénybe. Ilyen kötegelt átutalás például a bérfizetés, de a rendszeres és értéknapos utalások is elindíthatók már így. (Természetesen az a lehetőség továbbra is megmarad, hogy egy utalás egy adott napon történjen meg.)

Nem feltétlenül néhány másodperc

Annak érdekében ugyanis, hogy a többletforgalmat is bírja a rendszer, intézményenként és másodpercenként egy kötegelt tranzakció történhet meg. Így is azonban legfeljebb néhány perces átfutással kell számolni. A gyorsaság fontos lehet az ütemezett fizetéseknél, de akár az adóhivatalnak történő utalásnál sem kell a bankok munkarendjéhez igazodni már.

Ennél is fontosabb lehet azonban, hogy – ha a bank is lehetővé teszi – nem csak utalásokat, hanem fizetési kérelmeket is be lehet küldeni az azonnali fizetési rendszerbe, legyen szó vállalati kötegelt kérelmekről. Az ügyfeleknek ezt csupán jóvá kell hagyniuk, és indul is a számla fizetése anélkül, hogy nekik kellene az adatok beírásával indítani az utalást.

Másodlagos számlaazonosítók

További könnyebbség mind az utalásoknál, mind a fizetési kérelmeknél, hogy a számlákhoz a vállalkozók is regisztrálhatnak másodlagos számlaazonosítókat. Ez lehet telefonszám, email-cím, adószám egyaránt, és az esetükben nem is csak abban nyújt segítséget, hogy ne kelljen a 24 jegyű számlaazonosítóval bíbelődni. Egy ilyen azonosító segítségével POS-terminál nélkül is jelentősen egyszerűbbé válik az elektronikus fizetés, ami a legkisebb vállalkozásoknál vagy a mozgó szolgáltatóknál (például a helyszínre kiszálló szerelőknél vagy éppen a házhozszállítóknál) komoly előnyt jelenthet. Különösen 2021-től, amikor az online kasszával rendelkezők kötelesek lesznek biztosítani az elektromos fizetés lehetőségét.

Fontos, hogy a másodlagos azonosító csak abban az esetben használható, ha a számlatulajdonos számára utalnak – vagyis például pusztán egy telefonszám ismerete nem ad arra lehetőséget, hogy pénzt vegyen le bárki a számláról. Akárcsak a lakossági számlák esetében, a másodlagos azonosító regisztrációját a számlavezető banknál kell kezdeményezni, a legtöbb banknál ez lehetséges a netbankon keresztül is. Nem árt azonban tudni, hogy az új szolgáltatások mindegyike nem is feltétlenül érhető el a szolgáltatóknál – a jegybank tájékoztatása szerint ez 2021 közepéig várható.

Általános szabályok

A magyar bankrendszerben 2020 márciusában indult el az azonnali fizetési rendszer, ennek lényege az, hogy a tízmillió forint alatti utalások automatikusan a hét minden napján 5 másodperc alatt teljesülnek. Ez azt is jelenti, hogy ha valakinek sürgős egy nagyobb összeg átutalása, azt tízmillió forint alatti részletekre bontva azonnal át tudja utalni – függetlenül attól, mekkora a teljes összeg.

Mivel kötelező jelleggel a hazai bankrendszer vált az azonnali fizetési rendszer részévé, az azonnaliság a belföldi utalásokra vonatkozik, méghozzá forintszámláról forintszámlára. A szolgáltatás sem a lakossági, sem a vállalkozói számlák esetében nem jár plusz költséggel, és általánosságban ugyanazok a szabályok vonatkoznak rá, mint korábban az átutalásokra. Így például téves címzés esetén egy azonnali átutalás is visszahívható.

Ingyenes bemutató igénylése
Kérje ingyenes szoftverbemutatónkat, és győzödjön meg rendszereink képességeiről!
24 órán belül válaszolunk!

    Alkalmazás kiválasztása: