Blog

Elrontottunk egy számlát? Online is van lehetőség a módosításra

Ahogy korábban, most, az online adatkezelés idején is előfordul, hogy egy kiállított számlát elrontunk, netán érvénytelenné válik az ügylet, ezért a számlát vissza kell vonni. Ez természetesen nem intézhető el azzal, hogy a számlázó rendszerben egyszerűen töröljük a dokumentumot, és újat töltünk ki, hiszen a program addigra azt már automatikusan továbbította a NAV felé. Arra azonban van mód, hogy korrigáljuk a hibát, vagy a változásoknak megfelelően módosítsunk egy számlát.

Nézzük előbb, mi történik, ha valamit elrontottunk, netán hiányosan adtuk át a számlát, például lemaradt róla az adószám vagy egy tétel. Ebben az esetben módosító vagy helyesbítő számla kiállítására van lehetőség. Ilyenkor a számlázóprogramokban egy újabb számla is keletkezik, a két számla pedig együtt lesz érvényes, vagyis a vevőnek is mindkettőt át kell adni.

Mikor lehet helyesbíteni?

Ha helyesbítésként új tételeket szeretnénk felvenni, az eredeti számlán szereplő tételek a helyesbítő számlán mínusz előjellel jelennek majd meg – vagyis a végösszeg a két számlán szereplő végösszeg együttesen. Előfordulhat persze az is, hogy az új összeg alacsonyabb az első számlán szereplőnél, a helyesbítőn ilyenkor a mínuszos előjellel szereplő összeg azt jelzi, hogy ez visszajár a vevőnek. Ebben az esetben tehát nem összeadni kell, hanem kivonni a két számlán szereplő végösszeget.

Előfordulhat azonban az is, hogy a helyesbítés nem az összegre vonatkozik, hanem más adatra, például hiányzó adószámra, elrontott teljesítési dátumra, vagy a tételek elrontott adataira (például a mennyiségi egységre vagy az áfára). Ilyenkor a helyesbítő számlán nulla forintos összeg fog szerepelni, a mérvadó az első számlán szereplő végösszeg.

A helyesbítésnél arra kell ügyelni, hogy ha az összeg nő, és időközben már áfabevallást készítettünk az eredeti adatok alapján, akkor azt önellenőrzéssel korrigálni kell, a különbözetet pedig a szabályoknak megfelelően befizetni. Ha az összeg csökken, akkor nem vár el ilyen sürgős lépést a hatóság, ilyenkor a következő áfabevallást kell majd ezzel együtt számolni.

Mikor kell a sztornózást választani?

Nem lehet helyesbítő számlát kiállítani abban az esetben,

  • ha a vevő vagy a számlakibocsátó adatait rontottuk el,
  • ha rossz pénznemet tüntettünk fel az eredeti számlán,
  • netán a számla jellege nem stimmel (e-számla vagy papír alapú számla).

Ilyenkor a sztornózást kell választani. A sztornózás általában arra az esetre a megfelelő megoldás, ha a korábban kiállított számlát teljes egészében szeretnénk semmissé tenni. Például meghiúsul egy ügylet, garanciaidőben belül a vevő visszaadja a terméket, előleget kell visszafizetni, vagy egész egyszerűen véletlenül bocsátottunk ki egy számlát. Ha ilyenkor egy új számlát állítunk ki, akkor az online rendszerekben már három számla keletkezik ugyanarról az ügyletről: a helytelen számla, az annak sztornózásáról szóló számla, illetve a jó számla. 

Az első számla és annak sztornója tartalmában meg kell, hogy egyezzen – nyilván az összeg mínusz előjellel szerepel a másodikon, a kiállítás dátuma is eltér –, és bár a sztornózásra bármikor van lehetőség, ügyelni kell arra, hogy a számlák teljesítési ideje azonos legyen. Nem kötelező, de érdemes feltüntetni a sztornó számlán a sztornózás okát is, a számlázóprogramok természetesen erre is lehetőséget adnak.

Ingyenes bemutató igénylése
Kérje ingyenes szoftverbemutatónkat, és győzödjön meg rendszereink képességeiről!
24 órán belül válaszolunk!

    Alkalmazás kiválasztása: